Every day is Saturday - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Richard Westen - WaarBenJij.nu Every day is Saturday - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Richard Westen - WaarBenJij.nu

Every day is Saturday

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

14 Februari 2008 | Nieuw Zeeland, Wellington

Voor het eerst in 3 weken had ik gisteren overdag weer een lange broek aan. En nog erger: ik had een jas nodig tegen de regen. Maar ja, ik moet niet klagen. 3 weken lang geweldig weer gehad.
Wel balen is dat het ecoraften van vandaag niet is doorgegaan. En waarom? De helikopter (hoe eco is dat?) kan niet opstijgen om je over de berg heen te nemen en dan ga je met een raft terug. Maar dat is verschoven naar morgen en dus ga ik hopelijk zaterdag de Fox Glacier op, aangezien ik in Glacier-land ben.
Dus ik heb gisteren voor het eerst in mijn leven een gletsjer gezien. Wel van een afstandje (200 meter), maar hij was te zien. Erg mooi, maar in de afgelopen 250 jaar is hij 2 kilometer teruggetrokken. Maar het goede nieuws, hij groeit weer. Dit is een van de snelst reagerende gletsjers in de wereld. Normale gletsjers doen er 15 jaar over voordat een goed regenjaar de gletsjer laat groeien. Hier is dat een jaar of 7. Ik weet niet wanneer, maar er is een jaar of 10 terug een vliegtuig gecrasht op de Frans Jozef Glacier en 6 jaar later kwam het wrak tevoorschijn uit het ijs. Zo snel gaat het dus.
Waar ben ik hiervoor allemaal geweest? Na het walvis-spotten in Kaikoura ben ik naar Akaroa op Banks Peninsulu (schiereiland) gegaan bij Christchurch. En nu niet jalours worden, maar daar heb ik gezwommen met Hector dolfijnen. De kleinste en meest zeldzame dolfijnen in de wereld. Ze worden hooguit 1,5 meter lang en ik heb ook wat baby's gezien van ongeveer 30 cm. Helaas hadden ze er niet veel zin in, maar toch even met ze kunnen zwemmen en ze kwamen tot op 30 cm van je. Echt geweldig.
Voor de rest die dag lekker gerelaxed met een geweldig uitzicht over de baai. Wat mosselen verzameld en pasta gekookt met een Amerikaanse uit Hawai (dus ik heb daar nu ook een slaap-adres, gna gna).
Daarna naar Arthur's Pass gegaan, maar helaas was het weer daar niet goed genoeg om de berg op te gaan, dus ben ik doorgereden naar Greymouth. En wie kom ik daar tegen? De hele groep uit Nelson. Echt leuk om hen terug te zien :). Helaas hadden zij zich kapot gedronken de avond ervoor. Zoals de Amerikaanse zei: Every day is Saturday. Maar alleen niet die avond daar.
En gisteren dus naar Frans Jozef gereden en het voelde wel weer als zaterdag, dus naar de kroeg en heel goedkoop gin-seven-up gedronken en nog een biertje als toegift.
En wat zijn nu mijn plannen voor de komende dagen? Ik ga straks eerst smerig worden door het quad-biken. Morgen ga ik dus "ecoraften" en dan zaterdag de Fox-Glacier op. Maar er staat nog iets anders hopelijk op het programma. Over een paar dagen ben ik in Wanaka en daar wil ik weer gaan sky-diven als het weer goed is. Dus ik ben lekker CO2 aan het verbranden. Ook qua kilometers met de auto. Ik ga deze week over de 10.000 kilometer dat ik met mijn auto heb gereden. Dus ik zal heel veel bomen moeten planten als ik terug ben.

Gaat maar eens beginnen met boompjes planten in de regen,

Richard

  • 14 Februari 2008 - 16:13

    Kitty:

    Hoi lief,

    Mag ik je helpen met bomen planten? Ik heb ook aardig wat vervuiling veroorzaakt met mijn tripje naar Nieuw Zeeland ;).
    Hopelijk is dat heli-raften leuk, ik ben heel benieuwd!
    Geniet nog even lekker, voor je weet ben je de auto aan het verkopen en weer op weg naar Auckland om naar huis te vliegen (weer meer vervuiling ;) ).
    Doe NZ nog maar de groeten van mij, mis het wel hoor. Alleen het weer al is zoveel beter dan hier! :)

    Dikke kus, Kitty

  • 14 Februari 2008 - 18:26

    Tonie:

    He schat,
    was fijn om je ff gesproken te hebben de afgelopen dagen. ben benieuwd hoe je smerig je bent geworden bij het crossen, wel jammer dat je beschermende kleding aankreeg :P

    dikke kus en knuffel

  • 15 Februari 2008 - 13:05

    Pierre:

    Je kan de volgende vakantie naar Hawaii dus al plannen, nice! ;)

    Veel plezier nog!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wellington

Richard

Klaar met studeren, dus lekker 4 maanden naar Nieuw Zeeland. Lekker reizen, genieten en relaxen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 38154

Voorgaande reizen:

21 November 2007 - 21 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: