Welke idioot heeft dit verzonnen? - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Richard Westen - WaarBenJij.nu Welke idioot heeft dit verzonnen? - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Richard Westen - WaarBenJij.nu

Welke idioot heeft dit verzonnen?

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Richard

25 Februari 2008 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Welke idioot heeft het in vredesnaam verzonnen om een weg aan te leggen van Te Anau naar Milford Sound. Adembenemend is deze weg namelijk. Het begint rustig met weidelandschappen met af en toe een zicht op Lake Te Anau en de bergen naar het westen toe. Dan kom je de bossen in van Fiordland die al heel erg mooi zijn. Zo wordt het stukje bij beetje mooier. De watervallen komen langs de bergen helemaal naar beneden (dus ruim 1000 meter hoog), mooie uitzichten en dan kom je bij een tunnel die helemaal omringt is door de bergen. De tunnel door (die vrij steil omlaag gaat) en dan opeens zit je middenin een dal. Bergen over de 1500 meter daar en je kan geweldig de rest van het dal inkijken. En overal maar watervallen, die vanaf zeer hoog in de bergen komen.
En die watervallen kunnen er alleen maar zijn door de regen. Niet meer klagen over het weer in Nederland, aangezien ik in de afgelopen 2 dagen waarschijnlijk meer regen heb gehad dan jullie in heel februari. Er valt in Milford Sound, namelijk ruim 7 meter regen per jaar!!! Hoezo nat? En dat met een enorm sterke wind afgelopen dagen vreesde ik dat het kayakken in Milford niet door zou gaan. Maar dat ging het wel. Dus 's ochtendvroeg het fjord op en genieten. Naar een enorme waterval die hoger is dan de Niagara Waterfalls en langzaam langs de oever met zeehonden op de kant. Langzaam klaarde het wat op en kon je de Mitre Peak zien. 1600 meter hoog en rijst bijna verticaal op uit het water. Heel erg indrukwekkend.
Wat heb ik voor de rest nog gedaan? In Wanaka heb ik nog een wandeling bij de Diamond Lakes gemaakt, met een zeer mooi uitzicht over Lake Wanaka. En de volgende ochtend ben ik weer een andere berg opgegaan. Berg kan je het niet erg noemen, aangezien Mt. Iron maar een paar 100 meter hoog was. Van die klim heb ik dus een training gemaakt. 30 minuten waar je normaal 45 minuten over zou moeten doen. Goed voor de conditie dus :).
En toen was het tijd voor Queenstown: de adrenaline-, feest-, sneeuw-, backpackerplaats van Nieuw Zeeland. En het lag echt heel erg mooi gesitueerd. Tussen de bergen en aan een enorm groot meer. En toch vond ik Wanaka leuker. Het is kleiner, rustiger en vooral minder schreeuwerig. Queenstown is echt uber-toeristisch en dat trekt mij wat minder.
En om geld uit te sparen ben ik de eerste dag daar maar Ben Lomont opgeklommen. Ruim 1700 meter boven zeeniveau met sommige stukken die aardig stijl omhoog gingen. Maar gered en met geweldige uitzichten over de omgeving. Terug naar beneden via een andere route (over een smalle richel) en naar het skyline complex. Aangezien ik aardig moe was (en om mijn knieen te sparen) heb ik maar de gondel naar beneden genomen.
De volgende dag mijn All-blacks-shirt geregeld (hij ligt klaar voor mij als ik in Auckland kom) en gaan riverboarden. Daarvoor neem je een rivier, een bodyboard en wat rapids en ga je gang. Erg leuk, maar heel erg vermoeiend. Aan deze rivier ligt ook het punt dat ze in LOTR1 hebben gebruikt met de grote standbeelden aan het einde van het meer. Je passeert de brug waar ze bungyjumpen hebben uitgevonden en komt tot slot bij een grade 4 rapid. Erg leuk allemaal, alleen de spierpijn de volgende ochtend was wat minder.
De kayak tocht in Doubtfull sound morgen gaat helaas niet door voor mij. Ze hebben geen annulering gehad en heb nu dus maar een cruise geboekt. Minder leuk, maar ik kan tenminste wel Doubtfull zien. Nadeel: Ik moet om 6:10 vertrekken uit Te Anau. Dus oogjes dicht en snaveltjes toe. Ik ga mijn 2e fjord in NZ bekijken.

  • 25 Februari 2008 - 07:49

    Bart:

    Verbeeld ik me het nu of is de natuur op het zuidelijk eiland nog mooier dan op het noordelijke eiland? Klinkt allemaal zeer goed en het lijkt me prachtig om te zien allemaal.

    Geniet er nog van!

    Groet,
    Bart

  • 25 Februari 2008 - 08:45

    Piair:

    Je verbeeld je niet Bart ;)

    Ik merk dat je je nog steeds amuseert daar, ook ondanks de regen. Het lijkt me niet moeilijk lijkt met zoveel afleiding.
    Veel plezier nog!

  • 25 Februari 2008 - 12:35

    Mec:

    We hoeven vast voor de laatste weken geen plu op te sturen? ;)
    Super om te lezen allemaal!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Te Anau

Richard

Klaar met studeren, dus lekker 4 maanden naar Nieuw Zeeland. Lekker reizen, genieten en relaxen.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 98
Totaal aantal bezoekers 38153

Voorgaande reizen:

21 November 2007 - 21 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: